Jako lektorka angličtiny přes Skype se už nějakou dobu (v roce 2020 to bylo 5 let!) hodně často potloukám v online prostředí. Se svými studenty jsem už vyzkoušela všechno možné i nemožné – různé weby s materiály, aplikace, virtuální nástěnky, nástroje pro volání – a za jejich neskonalou trpělivost s mými někdy méně, ale snad častěji více úspěšnými hokusy pokusy jim patří velký dík.

Teď nejspíš dozrála doba, abych se o ty povedenější ze svých experimentů podělila s ostatními a v některých případech jim snad i trošku ulehčila jejich (dost možná nedobrovolnou) invazi do světa výuky přes internet. Za popíchnutí k sepsání těchto mouder vděčím jednomu nedělnímu webináři od dam z Digitálních lektorů (některé uvedené tipy mám čerstvě od nich!) a finálně mě k tomu přiměly #HolkyzMarketingu.

Haló? Slyšíte mě?

Vždycky to musí začít úspěšným spojením. Úplnou klasikou mezi komunikačními programy, které jsem věrná i já, je rozhodně Skype. Má vše základní, co potřebujete, dnes už si ho ani nutně nemusíte instalovat a pomocí možnosti Schůzka zasláním odkazu pozvete do jednoho hovoru i více studentů. Skype je notoricky známý a velká část lidí ho přijímá bez větších obav, což se určitě hodí – nechceme si ty studenty strašit dřív, než začneme, že.

Ze začátku své „online kariéry“ jsem používala také Google Hangouts. Ovládání je jednoduché, rozhraní přehledné a stačí mít jednoduše Gmail (ten je vůbec fajn věcička pro učitele, ale o tom později) a přihlásit se v prohlížeči. Zvolila jsem ho, protože mi dřív přišel spolehlivější než Skype, ale časem se počáteční tanečky kolem navedení studenta k jeho používání už časově neoplatily a Skype vyhrál.

Dál je mezi lektory i školiteli oblíbený třeba Zoom, někdo si vystačí s WhatsApp v mobilu nebo zmobilizuje Messenger. Vídám také Webex, ten mám ale vyzkoušený jen z pozice účastníka webináře, a proto nevím, nakolik je vhodný pro opakovanou výuku. Obecně se hodí mít k dispozici víc komunikačních nástrojů. Pokud jeden zlobí, prostě ho vyměňte (a někdy mu taky stačí jen pohrozit, že ho vyměníte – lekne se a třeba zlobit přestane).

Materiály na dosah kliku

Když už jste ve spojení, nejspíš budete potřebovat i sem tam nějaké ty podklady v elektronické verzi. Úplně nejjednodušší je sdílením obrazovky ukázat studentům, co vidíte vy. Jako základ to může stačit a pomůže to studentům zorientovat se, ale není to nic dlouhodobého – třeba klíč ke cvičením si nejspíš budete chtít nechat pro sebe, ale tady to jde těžko (i když to při správném nastavení není nemožné).

Šikovnými pomocníky vám budou úložiště, tj. cloudy, bez nich si to osobně moc neumím představit. Výběr je široký, nejčastější jsou pravděpodobně OneDrive, Dropbox a Google Drive(neboli Disk Google). Potřebné materiály si snadno na svůj cloud nahrajete a studentům jen posíláte odkazy, které si otevřou v prohlížeči.

Pomocníci z Google rodinky

Osobně ke sdílení elektronických učebnic, nahrávek i videí používám Google Drive. Důvod je jednoduchý – vyhovuje mi kombinovat různé Google aplikace a nástroje a co nejvíc využívat jejich potenciál. Jsou mi uživatelsky příjemné, stačí mít (opět) jen Gmail a můžete využít jejich propojení mezi sebou. Přímo z online rozhraní Google Drive mám třeba přístup do kalendáře, k úkolům nebo do svých poznámek v Google Keep s odškrtávacím seznamem kurzů. Po udělání přípravy v něm daný kurz zaškrtnu a zase ho odškrtnu po lekci, abych měla přehled, co si mám chystat.

Další vychytávkou je používání Google dokumentů v průběhu lekcí. Vytvoříte pro studenta nebo daný kurz jeden soubor, pošlete odkaz s právy k úpravám dokumentu a v reálném čase vidíte, co do něj všichni zapisují. Především u individuálních kurzů se hodí i možnost přepnout do režimu návrhů a opravit studentovu práci tak, že uvidí svůj původní text i úpravy, které v něm provedete. Podobně může fungovat i Word uložený na OneDrive a otevřený v online rozhraní.

Pokud chcete organizaci a strukturovanost svých kurzů posunout na novou úroveň, můžete se (jako jen před pár dny já) vrhnout na objevování Google Učebny. Na této platformě můžete zakládat kurzy a zvát do nich studenty přes e-mail nebo pomocí kódu. Já ji budu pravděpodobně využívat jako místo, kde jsou soustředěné veškeré podstatné informace ke kurzu. Do různých témat se dají přidat materiály, otázky a úkoly i s případným termínem (který se rovnou propíše do Google kalendáře). Do učebny přidávám i odkazy, například na už zmiňované Google dokumenty, materiály k učebnici a podobně. A tip, který ocení snad každý učitel – kliknutím na Znovu použít příspěvek se dají jednoduše recyklovat materiály a při přípravě nemusíte zdlouhavě hledat už dříve použitou aktivitu.

S virtuálními tabulemi si zahrajete i deskovky

Pokud by vám chyběl prach z kříd nebo omamná vůně fixů, tak vám úplně nemůžu sloužit, ale jiné kratochvíle s tabulí si můžete užívat i v onlinu. Tabule se obvykle dají uložit na dané platformě nebo přímo do počítače v PDF nebo jako obrázek. Když zůstaneme u Google produktů, nabízí se Jam, kam můžete psát poznámky, kreslit nebo vkládat obrázky a pomocí laseru si i dočasně zvýrazníte to nejdůležitější. Velmi podobně funguje i AWW boarda při základním použití se zde obejdete bez přihlašování.

Zatím nejpropracovanější možnosti jsem objevila u tabule Miro, navíc je díky přibližování a oddalování v podstatě nekonečná. Právě s ní se dají skvěle hrát i deskové hry, na obrázku je ukázka. Vložím obrázek s hrou, nakreslím si obrazce jako panáčky, můžu připnout odkaz k virtuální kostce nebo přímo plugin (ikona s políčkem pro přehrávání) a studenti hází kostkou a můžou své výtvory psát přímo na tabuli.

Vytváření aktivit pro dynamickou výuku

Většina z nás často hledá pomůcky na zpestření hodin. V Quizletu můžete vytvářet kartičky, spojovačky, testy nebo využít cvičení vytvořená ostatními. Různé hry a kvízy se snadno vytváří i v Kahoot, studenti se k nim připojí pomocí PIN. S Hot Potatoes můžete kromě kvízů nebo spojovaček udělat i cvičení na doplňování do textu, ale je potřeba si tento nenáročný program stáhnout.

Jako skvělý způsob shromažďování různých podkladů považuju vytváření virtuálních nástěnekPadletem. Vytvořila jsem si třeba jednu velkou nástěnku pro anglické časy, ze které se dá prokliknout na další nástěnky pro konkrétní časy se souhrnnými informacemi, odkazy, užitečnými weby i aktivitami. O těchto i dalších vychytávkách by se dalo napsat hodně, ale lepší bude, když se pustíte do prozkoumávání sami.

Závěrem doufám, že pro vás bude tento můj výlev aspoň trošku přínosný. Neměla jsem ambici psát vyčerpávající popisy používání nebo zahrnout extrémní množství tipů a nástrojů, ale spíš vypíchnout ty, které vám s minimálním investovaným úsilím přinesou velký užitek a současně nevyžadují žádné velké nadšení pro technologie ani od vás, ani od studentů. Nějaké další tipy na užitečné weby nebo aplikace už jsem sdílela ve starších příspěvcích na své Facebook stránce. Pokud budete cokoliv ze článku chtít víc probrat, napište, nekoušu 🙂

Taky budu ráda, když mi v komentářích dáte vědět, co používáte vy, nebo tento článek přepošlete známým, kterým by se mohl hodit. Tak ať se vám na těch internetech daří!

Poznámka: Tento článek jsem původně vydala na jaře 2020 na své Facebook stránce. Po aktualizaci webu a vytvoření sekce blogu jsem ho s drobnými úpravami přidala i sem.